Projekty specjalistyczne - założeniaZałożenia projektów badawczych „Nauka Obywatelska”:
Zespoły powinny składać się z 2-5 uczniów. Zadania w zespole polegać będą na pobieraniu próbek, ich analizie i zapisywaniu oraz interpretacji otrzymanych wyników. Dobrze jest, jeżeli kilka zespołów dokonuje pomiaru tego samego parametru (wewnętrzny system kontroli jakości wyników). Uczniowie prowadzący badania jednego parametru powinni porównać swoje wyniki z rezultatami innych grup oraz ustalić, czy są one podobne. Jeżeli wyniki się różnią, powinni powtórzyć procedurę i próbować odnaleźć przyczyny różnic. Kontrola jakości pomiarów powinna stać się istotnym elementem każdej pracy badawczej. Opis miejsca pomiarowego Jeżeli dokonaliśmy już wyboru miejsca badań hydrologicznych, określamy dokładnie jego położenie wykorzystując urządzenie GPS. Położenie miejsca oraz jego opis wprowadzamy do arkusza obserwacji. Jeżeli woda w miejscu pomiarowym zamarznie lub wyschnie, fakt ten odnotowujemy każdego tygodnia W niektórych porach roku nasze obserwacje i pomiary mogą być bardzo interesujące. Jeżeli wystąpi silny spływ powierzchniowy wywołany gwałtownymi opadami czy zwiększony dopływ materii z lądu zdecydowanie wpłynie to na nasze pomiary zarówno chemiczne, jak i biologiczne. Również po roztopieniu się pokrywy śnieżnej, czy lodowej mogą pojawić się interesujące zjawiska wywołane mieszaniem się różnych rodzajów wody, co sprawia, że uzyskujemy zadziwiające wyniki naszych pomiarów. Czym dokładniejszy będzie opis wybranego miejsca pomiarowego, zmian zachodzących w jego obrębie warunków meteorologicznych oraz przejawów działalności człowieka itp., tym łatwiejsza i z pewnością solidniejsza będzie interpretacja otrzymanych wyników. UWAGA Wszystkie wyniki mierzone bezpośrednio w terenie oraz w laboratorium wpisujemy do uprzednio przygotowanych protokołów badań. W protokołach mierzonych paramentów powinien znaleźć się również opis warunków meteorologicznych w danym dniu oraz dniu poprzedzającym badania! |